Waardering klanten voor dienstverlening sociale zaken neemt toe

Hoogeveen - De gemeente Hoogeveen wil goede dienstverlening bieden aan klanten. En wie kan beter helpen de dienstverlening op hoog niveau te brengen dan de klant zelf? De gemeente heeft dus ook in 2016 de mening van klanten van sociale zaken laten onderzoeken door extern onderzoeksbureau BMC. In 2014 heeft de gemeente voor het eerst dit klantbelevingsonderzoek laten doen. Uit het eind vorig jaar gehouden onderzoek blijkt dat klanten de dienstverlening hoger waarderen dan in 2014.

Wethouder Erik Giethoorn: ‘De klanten geven de dienstverlening gemiddeld een 7,3. In 2014 scoorden we een 7,0. Vergelijkbare gemeenten halen een 7,2. We zijn als college dan ook blij met de uitkomsten van dit onderzoek. Het laat zien dat we de juiste koers varen en het herbevestigt de positieve resultaten van het onderzoek van 2014. Klanten zijn ons nog meer positief gaan waarderen dan in 2014. Dat zien we als bevestiging van onze aanpak en werkwijze en het sterkt ons in de verdere doorontwikkeling en aanpak.’

Tevredenheid neemt toe

Voor het onderzoek nam BMC ongeveer 300 vragenlijsten telefonisch af. De belangrijkste pluspunten in de dienstverlening zijn de snelheid waarmee klanten geholpen worden, behulpzaamheid, rekening houden met situatie, bereikbaarheid en het werk van de werkcoach. Er zijn ook zaken die beter kunnen volgens de klanten. Zo geven ze aan dat het belangrijk is dat rekening gehouden wordt met hun situatie, dat ze 1 contactpersoon willen en dat goede communicatie van belang is. Verder geven ze aan behoefte te hebben aan privacy en aan informatie over hun rechten en mogelijkheden. Giethoorn: ‘Dit klanttevredenheidsonderzoek levert ons weer waardevolle informatie op en verbeterpunten voor onze aanpak. Hiermee gaan we aan de slag zodat we klanten nog beter kunnen helpen.’

Om de reacties op dit artikel te lezen, dien je ingelogd te zijn.