Recensies De GVR

Familiefilm - Vanaf 6 jaar

De GVR

In De GVR (De Grote Vriendelijke Reus), gebaseerd op Roald Dahls wereldberoemde gelijknamige boek, maakt het eenzame weesmeisje Sofie (Ruby Barnhill) kennis met de magische reuzenwereld. Wanneer ze ’s nachts wakker ligt, wordt ze plotseling uit haar bed geplukt en ontvoert. Maar Sofie heeft niets te vrezen; het is De Grote Vriendelijke Reus (Oscarwinnaar Mark Rylance). Een reus die misschien eigenaardige woorden gebruikt, maar geen vlieg kwaad doet. Ze komt er echter al snel achter dat zijn soortgenoten minder vriendelijk zijn en samen met De GVR smeedt ze een plan om alle kinderen in de wereld te beschermen tegen de kwaadaardige reuzen. De verfilming is in handen van de legendarische regisseur Steven Spielberg in samenwerking met Disney. Het is de eerste film van Spielberg waarbij het team achter kaskraker E.T. weer betrokken is. Het boek won diverse prijzen en is één van de bekendste kinderboeken aller tijden. Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat de legendarische kinderboekenschrijver Roald Dahl werd geboren.

Onderstaand de recensies op Recensies De GVR

1. Recensie van wizardgirl

Ik ken het boek en de eerdere film niet dus had geen idee hoe de film zou lopen.

Gelukkig kom je vrij snel in de film, ook zonder het verhaal te kennen. De film is erg mooi gemaakt en vooral de gezichtsuitdrukkingen van de grote vriendelijke reus zijn geweldig, de uitspraak maakt het karakter bijna schattig. De grote vriendelijke reus is een ontzettend mooie film, die vooral in 3d xd atmos goed tot zijn recht komt. Ik zou deze film zeker aanraden.

2. Recensie van Manon1991

De film De GVR is een film voor alle leeftijden.

De GVR doet gewoon zijn werk als hij onverwachts word gezien en dan begint het avonduur.

Voor volwassenen is het ook een erg leuke film.
    Er word op een leuke en humoristische manier afgerekend met de Reuzen.

De acteurs zijn goed gekozen en passen goed in de film.

Er zitten erg grappige stukjes in die je echt goed doet lachen.

Het verhaal van de film is wel makkelijk te volgen.

Door de spanning die af en toe goed te voelen was werd je helemaal meegenomen en ga je helemaal in de film.

De muziek paste goed bij de film. De GVR is zeker een aanrader!

3. Recensie van charly

Als je opgegroeid bent met deze Grote Vriendelijke Reus en de verhalen van Roald Dahl. En je houdt van de spanning en bewondering van magie. Dan is dit toch echt wel een prachtige film die je ook echt gezien moet hebben!

Mark Rylance, die de GVR (BFG) speelt, heeft zo’n liefdevolle, warme, vriendelijke en olijke gezichtsuitdrukking, die hij eigenlijk van nature bezit. Ze komen echt rechtstreeks bij je naar binnen. Uiteraard ook de verdraaide eigen gecreëerd woorden die hij gebruikt, zijn zo aandoenlijk. En precies zoals de GVR dat ook doet in het boek en tekenfilm.

Je hoort niet de muziek en liedjes uit de tekenfilm, maar daar tegenover nu heerlijke meeslepende muziek. Dat neemt je extra mee in het gevoel van magie, bewondering en verwondering. Want zo is ook echt de grot te zien vol dromen. En die zijn echt prachtig om te zien! Ook de flitspopper komt aan bod, die vol humor zit. De animatie en andere computerwerk die het team voor de film heeft gebuikt, zijn echt van goed kwaliteit.

Wat wel anders was, is de plek waar de GVR de dromen vangt. Bij deze film heel anders dan in het boek en tekenfilm. Eigenlijk totaal niet storend, eerder juist prachtig. Een prachtige boom waar de dromen uit geboren worden. Echt het ultieme magie gevoel krijg je daarbij, heerlijk!

4. Recensie van BIGED

The Big Friendly Giant (Grote Vriendelijke Reus) – Spielberg verfilmt een van de mooiste Roald Dahl verhalen. De film opent in een prachtig London uit eind 19 eeuw. Het verhaal begint redelijk onschuldig en klassiek. De aanloop naar de reuzenwereld duurt iets te lang. Het plot is niet sterk waarschijnlijk komt het in het boek meer tot uitdrukking. De chemie die ontstaat tussen de BFG en Sophie die wordt meegenomen is zeer pakkend. Het zijn beide lotgenoten in een soortgelijke positie. Beiden buitenbeetjes en op een bepaalde manier tot elkaar verbonden.

De rol van de BFG wordt prachtig gespeeld door Mark Rylance. In een computeranimatie-achtige filmmontage wordt de acteur letterlijk omgetoverd tot een reus is een prachtig decor. De tweede helft van de film is meer pakkend aangezien de BFG dan ook in de wereld van de mensen komt met de nodige lachmomenten. Spielberg weet dit goed neer te zetten. Zoals ik al zei het plot is niet erg sterk. Zoals je misschien bij Spielberg film zou verwachten een combi van sterk plot met super animatie zoals E.T. of Jurassic Park is dit niet geworden.

Al met al toch een zeer vermakelijke film zeker voor de kinderen een aanrader heerlijk om bij weg te dromen. Voor de ouderen onder de filmkijkers zal het zeker nostalgie oproepen wanneer je het verhaal of het boek kent.