Recensies Kubo and the Two Strings

Animatie / Avontuur / Familiefilm - Vanaf 6 jaar

Kubo and the Two Strings

De slimme en goedhartige jonge verhalenverteller Kubo roept per ongeluk een wraakzuchtige geest uit zijn verleden op. Om zijn familie te redden moet hij het mysterie van zijn overleden vader, de beste samurai die ooit heeft geleefd, zien op te lossen. Tijdens zijn gevaarlijke zoektocht krijgt Kubo hulp van Monkey en Beetle. Bewapend met zijn shamisen - een magisch muzikaal instrument - moet Kubo strijden tegen goden en monsters, waaronder de vijandige Moon King en de boze tweelingzussen.

Onderstaand de recensies op Recensies Kubo and the Two Strings

Deze 3D animatie film is een avonturenfilm die schijnbaar geschikt is voor jong en oud. De liefelijke personages, het magische verhaal en de feeërieke omgeving doen je geloven dat je er met het hele gezin naar toe kunt gaan. Echter, niets is minder waar! Er zitten dermate spannende scènes in die niet prettig zijn voor kinderogen. Voor een volwassene is het verhaal helaas te kinderachtig, waardoor het voor mij volstrekt onduidelijk is wie nu eigenlijk de doelgroep is voor deze film. Wel is er duidelijk een achterliggende gedachte in verwerkt: dat je iedereen kunt zijn die je nooit geweest bent, domweg doordat je het je niet meer herinnert. En dat het goede altijd overwint als je er maar op de juiste manier naar kijkt.

Absoluut een grote pluim voor de makers van deze film, die ook verantwoordelijk zijn voor de films "Coraline", de "Boxtrollen" en "ParaNorman".  De figuren en de scènes zijn werkelijk prachtig in beeld gebracht. Ondersteund door Japanse muziek, terwijl jongeman Kubo zijn verhaal vertelt en opzwepend op momenten dat het spannend dreigt te worden. Erg mooi om te bekijken in de Dolby Atmos zaal, maar met wel als voorwaarde dat je liefhebber van dit soort films moet zijn!

Kubo and the two strings
    Kubo and the two strings is de vierde stop motion animatiefilm van het kleine productiebedrijf Leika. Vijf jaar schijnt men aan deze arbeidsintensieve vorm van animatiefilm te hebben gewerkt, waarbij men met kleipoppetjes beeldje na beeldje opnemen.

Het resultaat is een film die voor kinderen onder de 10 jaar (filmkeuring 6+) waarschijnlijk net iets te eng, grimmig en duister is en volwassen onvoldoende zal aanspreken tussen het enorme filmaanbod.

Toch is het geen slechte film. Het is een avontuurlijk verhaal, een zoektocht naar, een verhaal over het omgaan met verlies en een mooie (niet drammerige) boodschap. Vooral de beelden waarin de hoofdpersoon Kubo verhalen aan de mensen vertelt en daarbij origami figuren tot leven laat komen, zijn heel energiek en kleurrijk. Droge humor vooral in de persoon van Beetle.

In de Engelse versie met stemmen van o.a. Art Parkinson (Kubo), Matthew McConaughey (Beetle) & Charlize Theron (Monkey). Waarom voor laatstgenoemde stem is gekozen, is me tijdens de film niet echt duidelijk geworden. Goede actrice, mooie dame, maar nou niet echt een plezierige stem om naar te luisteren.

Een dikke twee sterren. Dat het maken van dit soort animatiefilms arbeidsintensief is, mag duidelijk zijn. Maar voegt het veel toe?

3. Recensie van Marita Jose

Een verhaal met mooie animatie plaatjes en ook mooie muziek van filmmuziek componist Dario Marianelli.

Het verhaal zelf is wat rommelig en niet echt logisch. Sommige situaties moet je eigenlijk maar raden hoe het zo komt, met name in het begin over Kubo's moeder. Het verhaal had best nog iets verder kunnen worden uitgewerkt, bijvoorbeeld hoe zit het met het zwaard en de helm (om maar iets te noemen).

Het is niet echt een animatie film voor kinderen van 6 jaar zoals bij de kijkwijzer vermeld staat, misschien is het daarvoor net iets te spannend.

De plaatjes zijn mooi maar het verhaal is minder, daarom krijgt ie twee sterren.

Het is een film dat aangeduid wordt als een film voor 6 jaar en ouder. Er komen vrij spannende beelden in voor, waardoor ik het eerder vanaf 10 jaar zou laten kijken. Het verhaal is voor een kinderfilm goed bedacht. De gedachte er achter is dat herinneringen altijd bijblijven, ongeacht wat je meemaakt in het leven. Het is qua verhaal erg goed in elkaar gezet, maar de beelden zelf laten veel te wensen over, al zou een kind daar weinig om geven.

Dat de film gemaakt is uit klei-animatie voegt weinig toe aan het verhaal en kijkt erg vreemd. Het valt af en toe erg goed op dat de beelden 'stotteren' zoals dat bij een klei-animatie veel gebeurd en dat is erg jammer. Een normale animatiefilm was beter geweest.

De muziek en bijgeluiden zijn wel erg goed gekozen om de spanning op te bouwen. Al met al een prima kinderfilm, maar voor de ouders is het toch iets minder fijn om te kijken.