Recensies Fantastic Beasts and Where to Find Them

Avontuur - Vanaf 9 jaar

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een geheel nieuw avontuur dat ons terugbrengt naar de magische wereld van bedenker J.K. Rowling. Oscar®winnaar Eddie Redmayne (The Theory of Everything) speelt de rol van Newt Scamander, de magizoöloog van de magische wereld, onder regie van David Yates, die de laatste vier Harry Potter-blockbusters heeft geregisseerd.

Fantastic Beasts and Where to Find Them begint in 1926 als Newt Scamander zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren net heeft afgerond. Wat een simpele tussenstop in New York had moeten worden, loopt volledig uit de hand door een Niemagie (Amerikaans voor Dreuzel) genaamd Jacob, een magische koffer, en het ontsnappen van een aantal van Newt’s fabeldieren, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de Niemagies wereld. De andere rollen worden vertolkt door o.a. Katherine Waterston (Steve Jobs, Inherent Vice) als Tina, Tony Award-winnaar Dan Fogler (The 25th Annual Putnam County Spelling Bee) als Jacob, Alison Sudol (Dig, Transparent) als Queenie de zus van Tina; Ezra Miller (Trainwreck) als Credence, tweevoudig Oscar®genomineerde Samantha Morton (In America, Sweet and Lowdown) als Mary Lou, Oscar®winnaar Jon Voight (Coming Home, Ray Donovan) als Henry Shaw, Sr., Ron Perlman (Hellboy-films) als Gnarlack, Carmen Ejogo (Selma) als Seraphina, Jenn Murray (Brooklyn) als Chastity, de jonger nieuwkomer Faith Wood-Blagrove als Modesty en Colin Farrell (True Detective) als Percival Graves.

J.K. Rowling maakt met de film haar debuut als scriptschrijver. Haar wereldwijd geliefde Harry Potter-boeken zijn verfilmd en inmiddels uitgegroeid tot de grootste filmfranchise allertijden. Het script is geïnspireerd op Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden, een leerboek van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, geschreven door het het karakter Newt Scamander. De film brengt wederom een aantal mensen samen die aan de Harry Potter-films hebben gewerkt, waaronder producenten David Heyman, J.K. Rowling, Steve Kloves en Lionel Wigram. Regisseur David Yates werkt achter de schermen samen met: de Oscar®winnende director of photography Philippe Rousselot (A River Runs Through It, de Sherlock Holmes-films), de drievoudig Oscar®winnende production designer Stuart Craig (The English Patient, Dangerous Liaisons, Ghandi, de Harry Potter-films), de drievoudig Oscar®winnende costume designer Colleen Atwood (Chicago, Memoirs of a Geisha, Alice in Wonderland), de Oscar®winnende visual effects supervisor Tim Burke (Gladiator, de Harry Potter-films), de voor een Oscar®genomineerde visual effects supervisor Christian Manz Manz (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1) en editor Mark Day waar Yates al eerder mee samenwerkte tijdens de laatste vier Harry Potter-films.

Fantastic Beasts and Where to Find Them werd opgenomen in de Warner Bros. Studios Leavesden, dat tien jaar lang de thuishaven was van de Harry Potter-films. Een aantal scenes zijn op locatie opgenomen in Liverpool, Engeland.

Onderstaand de recensies op Recensies Fantastic Beasts and Where to Find Them

Een prachtig fantasie verhaal vol met magie. Fantastische beelden over fantasie wezens komen tot leven op het doek. Het is een origineel verhaal wat zich in de wereld van Harry Potter afspeelt maar waar deze persoonlijkheid geen rol in speelt en los van die serie films staat.

Schitterend hoe men de techniek heeft gebruikt om deze beelden tot leven te laten komen in de film. Mooi in 3 D en de kleuren en de sfeer die het geheel oproept wekt erg tot de verbeelding.

In het begin duurt het even voor het verhaal op gang komt.

Een paar kleine dingetjes in het verhaal lopen niet helemaal soepel (vreemde overgang), maar doet het verhaal verder geen geweld aan.

Je merkt duidelijk wie de ”goede” en de ” kwade” personages in deze film zijn.

Het zou best nog eens kunnen dat dit verhaal verder gaat.

Een zeer onderhoudende film voor liefhebbers van magie, zeer goed gedaan.

2. Recensie van yvonne bijl hooijer

Met deze Spin-off van de Harry Potter serie flikt J.K. Rowling het opnieuw!  Misschien had je verwacht dat er na Harry Potter niks meer te toveren was, dan had je het goed mis. Mevrouw Rowling laat met deze avonturenfilm zien over nog veel meer fantasie te bezitten, maar dan misschien hier en daar wat meer gericht op volwassenen. Want ja. Er komen de gekste creaturen langs in deze film. Een vogelbekdier dat gek is op geld en goud. Een hitsige neushoorn met een obsessie voor een zweem muskus en een wandelende tak met "sloten-breken-talent". Zoals we van Rowling gewend zijn, is ook deze film één en al magie wat de klok slaat. Magie en spektakel welteverstaan, overgoten met de nodige humor. Dit alles in 3D en in de Dolby Atmos zaal zorgt ervoor dat je helemaal in het verhaal zit en soms weg wilt duiken voor wat er op je af lijkt te komen.

Hoofdrolspeler Eddie Redmayne (Newt), die ooit auditie deed voor de rol van Voldemort in de Harry Potter films, zit helemaal in zijn rol als fabeldierenfokker. Vergezeld door de aankomend bakker Jacob Kowalski (Dan Fogler) en Mrs. Goldstein (Katherine Waterston) beleeft hij de meest onwaarschijnlijke avonturen in een virtuele wereld. Een wereld die door de vergetelheid zomaar ineens niets meer is dan een herinnering, die er niet meer is.....

Zelfs voor iemand die helemaal niet houdt van Harry Potter (zoals ikzelf) is deze film toch erg leuk om te kijken. Het is wel handig om te typische termen te kennen die bij de Harry Potter reeks gebruikt worden, anders zul je de link met die reeks niet eens herkennen. De film heeft wel het bekende Harry Potter gevoel, maar het is desondanks een heel andere film.

De film kent een mooi verhaal en er komen een paar leuke schrikmomenten in voor. Het verhaal is makkelijk te volgen en de special effects zijn heel mooi in elkaar gezet. High fantasy, maar alles behalve voorspelbaar. Ook de muziek in de film speelt een erg grote rol, zoals we gewend zijn van de verfilmingen van de Harry Potter reeks.

De acteurs zijn leuk gekozen. Een klunzige, suffige Newt die gespeeld wordt door Eddie Redmayne, tegenover de nette, strakke Propertina Goldstein die gespeeld wordt door Katherine Waterston. Twee volstrekte uitersten, die langzaamaan naar elkaar toe trekken door het verhaal heen.

Minpunten zijn er eigenlijk niet te noemen, al moet je natuurlijk wel de link kunnen leggen tussen deze spinoff en de orinigele Harry Potter reeks.

4. Recensie van MamaEvy

Fantastic Beasts and where to find them - De spin-off voor het verhaal van Harry Potter, een must see voor de echte fans. En zeker voor die doelgroep is deze film een echte aanrader. Hoewel het een spin-off is en het verhaal aan de Harry Potter reeks gelinkt wordt, heeft het tegelijkertijd ook haast niets met Harry Potter te maken. Buiten de toverstaffen, namen en woorden om, zoals Hogwarts en Albus Dumbledore, is dit verhaal een verhaal op zichzelf.

De film is wat chaotisch, wat natuurlijk vrij normaal is bij zoveel special effects. Ook de spanning liet wat lang op zich wachten, maar dit alles werd weer helemaal goed gemaakt na de pauze.

Verder vind je de nodige schrikmomentjes, net als de humor, die er op onverwachte momenten in naar voren komt. Over de special effects mag niet geklaagd worden. De film is zo goed in elkaar gezet dat het blijft fascineren. De beesten uit de koffer, de set, het is allemaal prachtig gemaakt.

Zeker een aanrader, vooral als je van fantasie houdt.