Recensies Shut In

Thriller / Drama - Vanaf 16 jaar

Shut In

Een bloedstollende thriller over kinderpsychologe Mary Portman (Naomi Watts) die op het afgelegen platteland van New England woont. Hier draagt ze de zorg voor haar zoon die zwaar gehandicapt raakte bij een auto ongeluk waarbij haar man is omgekomen. Wanneer haar nieuwe cliënt Tom (Jacob Tremblay), een doof jongetje, vlak voor een sneeuwstorm in het bos verdwijnt, is iedereen er van overtuigd dat hij dit onmogelijk kan hebben overleefd maar in haar nachtmerries blijft hij Mary achtervolgen. Zijn de nachtelijke verschijningen van het jongetje echt of zijn het illusies veroorzaakt door Mary's slaapgebrek?

Onderstaand de recensies op Recensies Shut In

Zeer spannende thriller, maar niet echt een heel erg origineel verhaal. Er zitten best wat aardige schrik momenten in deze film, waarvan je soms al het idee hebt dat er wat gaat gebeuren.

Je ziet wat van de machteloosheid van Mary en de boosheid van Stephen.

Jacob Tremblay die Tom speelt laat ook goed zien wat zijn emoties in deze rol zijn. Erg goed voor zo'n jonge jongen.

Naomi Watts speelt Mary Portman zeer overtuigend, maar ook haar stiefzoon Stephen die door Charllie Heaton word gespeeld gaat goed in zijn rol op.

Het verhaal zit goed in elkaar en er zit een aardige twist in. Wel zie je soms al aankomen dat er iets spannends gaat gebeuren, maar dit doet geen afbreuk aan de film.

De muziek is van Nathaniel Melchaly en past goed bij de film.

Als je een film met spanning zoekt is dit een aanrader.

2. Recensie van MamaEvy

Shut in; een film dat "Expect the unexpected" zeker waar maakt.

Het verhaal komt wat traag op gang. Er zijn wel wat schrikmomenten in de eerste helft van de film, maar buiten dat om gaat alles wat langzaam. In het begin wordt je in het kort duidelijk gemaakt wie de hoofdpersonages zijn in het hele verhaal, wat er met ze is gebeurd. Zes maanden later wordt je meegenomen in het dagelijks leven van Mary (Naomi Watts) die zorgt voor haar inmiddels gehandicapte zoon Stephen (Charlie Heaton) en zich ondertussen bezig houdt met de vermissing van Tom (Jacob Tremblay).

Het verhaal speelt zich vooral s'nachts af. Dit zorgt er ergens voor dat je weet dat, wanneer de nacht zijn intrede doet, er weer wat spannends staat te gebeuren. Als kijker wordt je meegenomen in zenuwslopende momenten, afwachtend wat er dit keer weer zal gebeuren. Soms is het een droom waar je mee naartoe genomen wordt, soms is het de zogenaamde werkelijkheid. Vooral in de tweede helft van de film worden de schrikmomenten er meer, totdat "the ugly truth" boven water komt. En wat dat is? Dat zou je zelf moeten zien.

Een mooie psychologische thriller, misschien zelfs wel een beetje horror. Zeker een aanrader als je van dat genre houdt. De zenuwen worden goed op de proef gesteld!

Shut in, een psychologische thriller die goed te doen is voor mensen die niet vaak naar deze genre films kijken. Voor de thriller-fanaten is hij wellicht wat mild. Hoewel de personages goed gekozen zijn en de muziek en bijgeluiden erg goed meewerken aan het opbouwen van de spanning, blijft hij toch wat voorspelbaar.

Helaas blijft het psychologische ook een beetje uit, op een kleine twist in de film na. Maar of die twist nou echt voldoende is om tot één van de betere thrillers van het afgelopen jaar te horen? Daar ben ik nog niet zo zeker van. Een pluspunt van deze film is in elk geval dat de film goed te volgen is, iets wat bij thrillers nog wel eens een kritiek punt wil zijn. Wel een paar goede schrikmomenten, maar als je er één hebt gehad, zie je de rest al vrij gauw aan komen.

Al met al is het dus een prima film, voornamelijk voor mensen die er niet zo aan gewend zijn.

4. Recensie van Samdegeus

De trailer van de thriller Shut in maakt je nieuwsgierig naar de film van debuterend regisseur Farren Blackburn.

De spanning wordt rustig opgebouwd. Het verhaal speelt zich vooral af in een door bossen ingesloten landhuis. Kinder-psychologe Mary Portman (Naomi Watts) staat  alleen voor de eindeloze zorg van haar stiefzoon. De zorg en het schuldgevoel dat Mary met zich meedraagt, lijkt haar boven het hoofd te groeien. Dit wordt erger na een ingrijpende gebeurtenis met een van haar patiënten.

De nachtmerries van Mary maken het verhaal verwarrend. De griezelmomenten zijn echter bloedstollend en oorverdovend. Kippenvel gegarandeerd. Al zullen hardcore thriller liefhebbers, het waarschijnlijk nog mild vinden. Naarmate de film vordert worden de acties wel steeds meer voorspelbaar. Totdat een plottwist de film op z'n kop zet.

De ontknoping is niet sterk en bezorgt je helaas niet een knoop in je maag. Jammer, want daartoe waren zeker mogelijkheden. Geen sterk debuut van Farren Blackburn.