Recensies Rogue One: A Star Wars Story

Actie / Avontuur - Vanaf 12 jaar

Rogue One: A Star Wars Story

Lucasfilm presenteert Rogue One: A Star Wars Story, de eerste stand alone-film in het Star Wars universum. Rogue One gaat over een groep rebellen met de missie om de plannen voor de Death Star, het ultieme vernietigingswapen, te stelen van het oppermachtige Keizerrijk. Dit belangrijke moment op de Star Wars-tijdlijn is allesbepalend. Lukt het de rebellen het sterrenstelsel te redden?

Onderstaand de recensies op Recensies Rogue One: A Star Wars Story

De Amerikaanse filmserie Star Wars kent een lange geschiedenis, zodat iedere liefhebber van dit genre zich hier in kan vinden. Het zal echter menigeen verbazen dat de reeks dankzij deze film ook nieuwe fans aan zal trekken, omdat het een op zichzelf staand verhaal is. Dit is zowel het grootste voordeel alsook het grootste nadeel. Uiteraard komen de bekende Troopers, het Platform en Darth Vader erin voor. Een nieuwe rol is weggelegd voor K-2SO. Deze robot is loyaal, grappig en heeft zo af en toe zowaar menselijke trekjes.

Star Wars Rogue One is een episch verhaal dat helaas nogal traag op gang komt. Dit ligt in ieder geval niet aan hoofdrolspeelster Felicity Jones (Jyn Erso). Zij heeft alleen al in het jaar 2016 vier films op haar naam staan, waaronder Inferno. Een ander bekend gezicht in deze film is die van Forest Whitaker (Saw Gerrera), beter bekend als The Butler. Ondanks dat hij één van de hoofdpersonages is in deze film, is hij toch niet heel veel te zien.

Het genre Science Fiction moet je wel liggen wil je dit een mooie film vinden, waarbij dit echter geen garantie is.

Rogue one - A Star Wars story
    Qua verhaallijn gesitueerd tussen de meer recente -zeg maar het begin- van de Star Wars trilogie en de vervolg trilogie uit eind jaren zeventig, is Rogue One een redelijk op zichzelf staand en afgerond verhaal. Qua stijl -en daar vallen ook de soms wat ouderwets aandoende special effects onder- lijkt het veel op oudste Star Wars trilogie. En dat is een grote plus.

Voor de diehard Star Wars fans uiteraard een must-see, met het nadeel dat ze de afloop van de verhaallijn kennen. Ook weten ze dat enkele belangrijke Star Wars personages pas in de vervolgdelen hun intrede zullen doen, al zie je wel Darth Vader en een glimp van prinses Leia, R2D2en c3po.

De neutrale filmliefhebber, minder bekend met de Star Wars films, ziet een ongepolijste science fiction oorlogsfilm. Een volwassen film (geen Jar jar binks achtige wezens) waarin de nodige tijd, zeker in het eerste deel, wordt genomen om het verhaal uit te werken. Het tweede deel is spectaculairder, maar wel tergend lang, te lang, uitgerekt. En dan voelt ruim 130 minuten aan als een lange zit. Zelfs bij Star Wars.

Felicity Jones (Inferno, The theory of everything) speelt niet slecht als Jyn Erso, maar helemaal overtuigend is ze niet als rebelse actieheldin. Gelukkig staat daar K-2SO tegenover die, onmenselijk als hij is, de nodige humor in de film brengt. De soms wat bombastische muziek, maar met onmiskenbaar de Star Wars klanken, is van Michael Giacchino (Up, Lost).

Drie sterren voor Rogue one. Het is wel een plusje, wanneer je deel uitmaakt van de Star Wars saga.

3. Recensie van Jeroenk3

Rogue One, a Star Wars story. Dat is precies wat het is. Een afgeleide van de echte Star Wars films. Op zich geen slecht gemaakte film maar het staat los van de complete serie waardoor ik er persoonlijk met veel te hoge verwachtingen heen ging.

Het eerste deel van de film kwam langzaam op gang. Dat ging beter in de tweede helft maar het einde was weer een beetje langdradig. Mooie actie scènes, helemaal in de stijl van de echte films maar het blijft een aftreksel van het origineel.

De geluidseffecten zijn prachtig, de setting geweldig en prima acteurs. Echter het verhaal is matig.

Leuke korte bijrollen voor Princess Leila en R2D2. Hierdoor krijg je toch het Star Wars gevoel een beetje. Het echte wachten is op Star Wars IV.

4. Recensie van HMH86