Recensies Allied

Drama / Actie - Vanaf 12 jaar

Allied

Allied is het verhaal over Max Vatan (Brad Pitt), officier van de geheime dienst, die in 1942 in Noord-Afrika de Franse verzetsstrijder Marianne Beausejour (Marion Cotillard) ontmoet tijdens een dodelijke missie in vijandelijk gebied. In Londen worden ze herenigd, maar hun relatie komt onder zware druk te staan door de extreme omstandigheden van de oorlog. Allied is geregisseerd door Robert Zemeckis (Cast Away, The Walk). Verder met o.a. Lizzy Caplan, Matthew Goode, Jared Harris en Raffey Cassidy.

Onderstaand de recensies op Recensies Allied

In dit oorlogsdrama, dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, draait het allemaal om spionage, spanning en romantiek. De film begint heel bijzonder met een prachtige openingsscène in de woestijn van Noord Afrika, waardoor meteen de toon wordt gezet voor een meeslepend verhaal. Brad Pitt vertolkt de rol van Max Vatar en lijkt met deze rol jonger dan ooit. Met zijn Franse tegenspeelster Marion Cotillard, alias Marianne Beausejour weet hij flink de spanning op te bouwen. Dit leidt tot een sexy scène in een setting à la Titanic met een vleugje romantiek à la Casablanca. Niet helemaal toevallig dat het begin van de film zich in deze stad afspeelt. De chemie tussen beide acteurs spat van het scherm af zodat je alles gelooft wat er gebeurt. En dat is juist de bedoeling. Maar, je zou juist moeten geloven wat níet gebeurt.

Een prachtige psychologische thriller die mede dankzij het fantastische acteerspel zeer de moeite waard is. Ook wanneer je niet van oorlogsfilms houdt een aanrader!

Een oorlogsfilm, en toch anders dan anders. Verrassend anders kunnen we gerust stellen. Geen typisch verhaal, niet teveel actie of gruwelbeelden. Maar een goed in verbeeld verhaal met detail. Erg fijn om naar te kijken en het is goed te volgen.

Muziek past goed bij de tijd, net als de bijgeluiden. En de acteurs laten natuurlijk weinig te wensen over. Brad Pitt is geweldig als mannelijke romanticus, maar tegelijkertijd heel strak en stoer. Marion Cotillard is een perfecte vertolker van een Franse verzetsstrijder met een dubbele agenda. Wel jammer van de overloop tussen de scenes, die kunnen soms wat te snel gaan waardoor je het idee hebt een stukje te missen.

Een leuke film, met een onverwachte twist. En een leuk weetje: de film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, die de filmschrijver heeft van een vriendin van haar tante toen hij in Texas werkte.

3. Recensie van MamaEvy

Allied - Een oorlogsfilm met een mooi verhaal, een verhaal met een bijzondere twist.

Brad Pitt en Marion Cotillard hebben hun rollen goed neergezet. Samen spelen zij Max en Marianne en de chemie tussen deze twee is duidelijk van het witte doek af te lezen. De film bevat minder actie dan je in eerste instantie misschien zou verwachten van een oorlogsfilm. Het gaat vooral om het verhaal achter deze twee mensen. Wat er wel aan actie voorkomt in de film, ziet er dan ook ontzettend goed uit. Je komt de nodige schrikmomentjes tegen en ook de humor ontbreekt niet. Alles komt precies op het juiste moment. De verhaallijn verloopt vlot. Binnen no-time wordt je soms ineens een sprong vooruit in de tijd meegenomen, wat dan een beetje voor verwarring zorgt. Je moet telkens weer omschakelen.

Het verhaal is verder prachtig met een mooie twist er in. Dit zorgt dat je compleet op het verkeerde been wordt gezet met als resultaat dat de film anders gaat dan dat je zelf eerst in gedachten had. Maar wat dat precies is zou je zelf moeten bekijken.

Enjoy!

4. Recensie van HMH86

Het is een romantisch spionage drama. Af en toe voelt alles als één grote complot theorie die zeer onwaarschijnlijk lijkt maar toch waar zou kunnen zijn. Je wordt heen en weer geslingerd tussen liefde, angst, blijdschap, achterdocht en verdriet,

Het verhaal ontwikkelt zich regelmatig op manieren die je niet verwacht. Het zou gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal dat een tante van een vriend van de scriptschrijver ooit zou hebben verteld. Er is dus weinig bewijs voor maar des al niet te min blijft het een boeiend verhaal.

Met acteurs als Brad Pitt als de boven Marokko gedropte Canadese spion Max Vatan en Marion Cotillard als de Franse verzetsstrijdster Marianne Beauséjour kijkt de film prettig weg en verveeld het geen moment.

De beelden zijn fantastisch! De uitermate romantische beelden van het oude Casablanca met alle schitterende jurken en kostuums die bij deze tijd horen.

Kortom, deze film is zeker het kijken waard!