Recensies A United Kingdom

Drama - Vanaf 12 jaar

A United Kingdom

In 1947 ontmoet Seretse Khama, de prins van Botswana, Ruth Williams, een Londense kantoorbediende. Bevrijd door de sociale veranderingen van vlak na de oorlog voelen ze zich direct tot elkaar aangetrokken: zij door zijn hoop op een betere wereld, hij door haar verlangen deze wereld te omarmen. Ondanks hun verschillen zijn ze elkaars gelijken. Het geplande huwelijk stoot op veel verzet; niet alleen van hun families, maar ook van de Britse en zelfs Zuid Afrikaanse regering. Het idee van een biraciaal echtpaar dat het buurland regeert van een republiek waar onlangs de apartheid werd ingevoerd is ondenkbaar. Diplomatieke druk of niet, Seretse en Ruth twijfelen nooit aan hun liefde voor elkaar. De strijd voor een leven samen veranderde hun land voor eeuwig, en inspireerde de wereld. A United Kingdom is gebaseerd op waargebeurde feiten.

Onderstaand de recensies op Recensies A United Kingdom

A United Kingdom gaat over twee dappere mensen die ontzettend van elkaar houden en die hun gevecht nooit hebben opgegeven. De film is gebaseerd op waargebeurde feiten, en speelt zich af in de jaren veertig. Dit hebben ze goed weten neer te zetten. Alles klopt, de kleding, huizen, kapsels etc zijn van die tijd.

Ook wordt zowel Engeland als Afrika mooi in beeld gebracht, met af en toe scherpe spiegelingen tussen de twee. Je ziet Engeland vooral veel binnenhuis, alles is best donker en daarin tegen Afrika veel buiten met mooie kleuren en toch ook de armoede.

Wat mij persoonlijk aangrijpt is de apartheid die in die jaren actief was, maar ook de verknipte politieke belangen die je ziet en hoever men hier in kan gaan. Gelukkig is dat goed te volgen, juist ook omdat ze gerelateerd zijn aan de personages die we de hele film al volgen. De acteurs hebben allemaal hun rol prima gespeeld. Je voelt de wanhoop en onmacht als hun relatie wordt beïnvloed door krachten van buitenaf, maar tevens zien we ook de hoop die ze beiden houden op een goede uitkomst en een nieuwe toekomst naar een democratisch en onafhankelijk land.

Wat deze film vooral zo bijzonder maakt is dat we getuige zijn van twee heel verschillende werelden die verbonden worden door de liefde van twee mensen. En dat is tevens een prachtige boodschap en zeker een les ook voor de huidige maatschappij.

2. Recensie van Manon1991

De film A United Kingdom is een indrukwekkend verhaal.

De film nam je helemaal mee in het verhaal en maakte veel los.

Door de muziek werd je even terug in de tijd genomen en maakte de film goed af.

De aankleding en de omgeving klopte met het tijdperk waarin het zich afspeelde.

Het was gebaseerd op een waargebeurd verhaal die de aanzet heeft gegeven naar de rassengelijkheid.

Over een moedige zwarte man die vecht voor de liefde van zijn leven en zijn volk.

Een film die je raakt en waarin je geheel meeleeft met de hoofdpersonen en waar je de onmacht, frustratie en woede volledig voelt.

Bij het zien van bekende acteurs met geen goed beeld van hun maakte veel los bij mij vooral veel frustratie en woede.

Het is geen film waar ik zelf heen zou zijn geweest maar hij is wel erg mooi gespeeld en in elkaar gezet.

3. Recensie van yvonne bijl hooijer

A United Kingdom is een romantisch filmdrama, opgetekend in de jaren '40 van de vorige eeuw. Deze categorietoekenning omvat onmiddellijk het hele verhaal van de film. Een flinke dosis romantiek, met heel veel drama tot gevolg.

Vrijwel meteen aan het begin van de film zie je de vonk tussen de Afrikaanse prins Seretse Khama en de Britse Ruth Williams overslaan. Prachtige rollen overigens van David Oyelowo (The Butler, Selma) en Rosamund Pike (Die another Day). De setting is ook prachtig gekozen, met aan de ene kant het druilerige Londen en aan de andere kant het zinderende Zuid-Afrika.

Het verhaal blijft boeien van het begin tot het eind, mede vanwege de wetenschap dat het een film betreft die op waarheid gebaseerd is. Regisseur Amma Asante weet je met dit verhaal te raken. Verwondering overheerst. Dat de apartheid blijkbaar heel gewoon gevonden werd. Dusdanig dat de halve wereld zich met een interraciale liefdesrelatie ging bemoeien. Met verbanning ten gevolg. Naast verwondering is er heel veel sympathie voor het doorzettingsvermogen van dit koppel.

Gekleed in herkenbare kostuums, begeleid door muziek vanuit die periode is dit een prachtige film geworden. Een film die je doet beseffen hoe belangrijk vrijheid is. Zoals prins Seretse dit zo mooi omschrijft: “Vrijheid is meester te kunnen zijn over je eigen leven”

Een film die is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Complimenten voor de hoofdrolspelers, Seretse en Ruth,wat hebben die hun personages geweldig goed gespeeld

Een verboden liefde , wat scene's laat zien van drama tot geluk. Ze komen in allerlei vervelende situatie's en proberen zich hier samen doorheen te vechten, en willen hier mee bewijzen dat de liefde alles overwinnen kan, ondanks al het verzet van de bevolking. Blank en zwart staan lijnrecht tegenover elkaar.Het verhaal speelt zich af in de 40-er jaren in Londen,waar de regering alles wil beslissen en Afrika waar de apartheid in volle gang is. Leuke verfilming van het waar gebeurde verhaal , waar het contrast tussen blank en zwart wel heel erg duidelijk is. Zeker de moeite waard om naar toe te gaan .