Recensies Spaak

Drama - Vanaf 12 jaar

Spaak

Hoofdpersoon Luuk Meijer (Tim Douwsma) is een talentvol baanwielrenner en bovendien ook nog een geniale scheikundestudent. Hij experimenteert veelvuldig met zelfgemaakte drugs. Samen met zijn vriendin Vanessa (Saskia Elise) maakt hij wilde plannen om snel geld te verdienen. Hij wil net zo succesvol in zaken worden als zijn vader (Raymond Thiry). Zijn beste maatje Angela (Valerie Pos) kan zijn keuzes echter maar moeilijk accepteren. Luuk krijgt de tip om zijn zelfgeproduceerde pretpilletjes naar Scandinavië te smokkelen. Zijn oude wielrencoach Dieter (Aart Staartjes) geeft hem onbedoeld een voorschot om de 'Black Bitch' te maken in zijn eigen lab. De smokkelpoging mislukt echter volledig en Luuk verdwijnt in een Zweedse cel. Met Jurgen (Jack Wouterse), die ook afkomstig is uit Nederland, zet hij een ingenieuze ontsnapping op touw. Luuk besluit een wekenlange fietstocht terug naar Nederland te maken. Interpol zet Luuk op de lijst van gezochte criminelen, terwijl Luuk de een na de andere baanwielrenwedstrijd wint in Nederland. Hier is hij veilig, omdat er geen uitleveringsverdrag met Zweden is vastgesteld. Dieter wil echter dat Luuk naar de Olympische Spelen gaat, maar hiervoor moet hij de grens over… Luuk krijgt het advies om zijn straf alsnog uit te zitten. Hij twijfelt. Loopt zijn leven alsnog spaak?

Onderstaand de recensies op Recensies Spaak

1. Recensie van MamaEvy

Spaak - Tja, wat valt er eigenlijk over te vertellen. Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat het niet heel erg veel aan was. Mooi dat het een waargebeurd verhaal is, een verhaal waarbij je je bij sommige dingen afvraagt of het werkelijk zo gebeurd is, maar daar is voor mijn gevoel ook wel alles mee gezegd.

Het verhaal begint wat onduidelijk. Een wielrenner die in beelden zo hier en daar achtervolgd wordt door een andere man waarvan ik niet zo snel begrijp waarom die man hem achtervolgd. Verderop wordt dit natuurlijk wel duidelijk, maar het begin was wel min of meer een wir war van mensen die je niet meteen beter leert kennen. Dat is jammer. Na de pauze wordt het overigens wel wat spannender. Dan gaat het verhaal wat sneller, er gebeuren wat meer dingen na elkaar, maar toch lijkt dit niet voldoende.

Vanaf mijn kant vind ik deze film niet echt een aanrader tenzij je graag naar de verschijning van Tim Douwsma kijkt, die overigens goed in zijn rol zat, of van wielrennen houdt. Maar anders... Nee...

2. Recensie van Marita Jose

Ook al is het een waargebeurd verhaal het zit wat rommelig in elkaar en er missen bepaalde stukken. Tim Douwesma die Luuk Meijer speelt doet het wel goed en Aart Staartjes die de coach Dieter in de film speelt komt ook geloofwaardig over, maar sommige dingen zitten wat raar in elkaar en hoor je niks meer over in het verloop van de film. Dit is erg jammer, het verhaal had best nog wat meer uitgediept kunnen worden om overtuigender en logischer te kunnen overkomen.

In het begin krijg je een soort Assepoester idee maar dan de manlijke variatie hiervan, maar dat is maar even. Dieter is niet echt de goede fee en Luuk toch niet de Assepoes.

Het idee dat je in een gevangenis zit en dat je dan direct een groot vertrouwen in iemand hebt die je niet kent komt erg ongeloofwaardig over.

Het verhaal is niet echt zwart/wit te noemen en dat is dan weer positief. Je hoeft niet perse een wielrenner fan te zijn om de film te bekijken.

Er had veel meer mee gedaan kunnen worden om het beter en realistischer te laten zijn.

Jammer..

3. Recensie van Samdegeus

Een Nederlandse film met een boodschap, maar op de kwaliteit is wel wat aan te merken.

Gebaseerd op het bijzondere verhaal van Paul Rood, dat afgelopen week in de Volkskrant was opgetekend. De film wijkt zeker af van het 'werkelijke' verhaal, maar de belangrijkste elementen blijven overeind. Dat drugs meer kapot maakt dan je lief is, wordt in ieder geval duidelijk.

De kwaliteit is niet top. De muziek is ongelukkig gekozen en onnodig hard. Het camerawerk is soms wazig, maar dat zal te maken hebben met het door drugs verdoofde hoofd van de hoofdrolspeler. Overigens een rol die best aardig wordt gespeeld door Tim Douwsma.

Als wielerliefhebber (baanwielrennen) is het wellicht de moeite waard om te gaan kijken naar deze Nederlandse film in de Whitebox. Das best een leuke zaal en de stoelen geven je een huiskamer gevoel.

4. Recensie van Jeroenk3

Spaak!

Een op waarheid gebaseerd verhaal over een jongeman Luuk (eerste filmrol van Tim Douwsma over het leven van Paul Rood) die heel fanatiek fietst EN druk is met het maken en ontwikkelen van drugs om hiermee in zijn levensonderhoud te voorzien.

Aan de ene kant is hij super fanatiek met fietsen, aan de andere kant laat hij zijn leven teveel beïnvloeden door de donkere kant van zijn leven. Met name zijn vriendin, die het niet zo naam neemt met monogamie krijgt het bijzonder zwaar door de producties van Luuk. Dit gaat ook als rode draad door de film. Luuk wordt benaderd door iemand met het verzoek veel drugs te maken te smokkelen (uiteraard per racefiets) naar Zweden. Daar wordt hij gepakt maar weet hij uiteindelijk te ontsnappen. Zijn wielercarrière komt hierdoor in de problemen en daardoor neemt hij een bijzondere keuze. Een mooie rol ook van Aart Staartjes. Leuke film van Steven de Jong, die overigens ook een klein rolletje in de film heeft. Ook leuk om te vermelden dat Hoogeveen-er (en Steenwijker) Albert Jan Vos de promotie en marketing verantwoordelijke van deze film is.