Recensies Victoria en Abdul

Drama - Vanaf 12 jaar

Victoria

Wanneer Abdul Karim vanuit India afreist om mee te werken aan de vieringen rond het Gouden Jubileum van de koningin, blijkt er een klik te zijn tussen hen beiden. Terwijl Koningin Victoria steeds meer moeite heeft met de strenge regels die haar positie als vorstin met zich meebrengt, wordt de band tussen de twee hechter. De mensen om hen heen proberen allen deze band te verbreken. Hun vriendschap wordt echter steeds sterker en de koningin gaat de wereld met andere ogen bekijken.

Gebaseerd op het boek Victoria & Abdul: The True Story of the Queen’s Closest Confidant van Shrabani Basu.

Onderstaand de recensies op Recensies Victoria en Abdul

Zo héél af en toe wordt er een film uitgebracht die het allemaal in zich heeft. Een parel onder de parels. Eén die je laat lachen, maar ook laat huilen. Eén waar veel over gesproken wordt en die waarschijnlijk vele Emmy's en Oscars op gaat leveren, vanwege de intensheid en puurheid van het verhaal.

Hoofdpersonen Victoria (Judi Dench) en Abdul (Ali Fazal) weten allebei een meer dan sublieme rol neer te zetten. Hun chemie wordt voortreffelijk overgebracht, hun vriendschap prachtig weergegeven. Een vriendschap die mij qua puurheid en ontroering doet denken aan de film "Les Intouchables"

Het Victoriaanse tijdperk bevat een groot scala aan fantastische kostuums, juwelen en pracht en praal. Dit kostuumdrama is dan ook een lust voor het oog. Zowel de Queen als haar Monchi zien er schitterend uit en bevinden zich op de meest oogstrelende locaties.

Het (grotendeels) waargebeurde verhaal van Victoria and Abdul krijgt van mij 5 sterren.

Een film met een waargebeurd verhaal, soort van.. Zo luidde de intro van de film en zo is het ook zeker gebleken. Het verhaal over doodgewone Hindoe Abdul Karim en de kille vorstin Koningin Victoria van Engeland, dat een humoristische wending neemt wanneer de twee elkaar beter leren kennen. Een sterk verhaal dat zeker op het eind veel indruk maakt.

Abdul, gespeeld door Ali Fazal, is een man die je tijdens de film goed laat voelen hoe simpel het leven kan zijn: geniet en neem risico, anders blijf je alleen maar vastzitten in je eigen wereldje. Geweldige acteur die door zijn looks ook lekker jolig overkomt. Koningin Victoria wordt gespeeld door Judi Dench. Zij vervormd mee tijdens de hele film en ook al komt ze kil over, diep onder die bleke huid en grijze haren, schuilt eigenlijk iemand die "gewoon wil leven", zoals ze het in de film benoemd.

De muziek is verschrikkelijk, maar zo typerend voor de tijd waarin ze leefden. En door het script, wordt ook dit punt een humoristisch punt tussen de zwaarbeladen momenten. Al met al een geweldige film, die een diepe indruk maakt.

3. Recensie van HMH86

Een heerlijke film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het is kostuum drama met veel humor zoals de Engelsen het zo goed kunnen maken.

Judi Dench zet een vermakelijke eigenzinnige Queen Victoria neer waar je al snel van gaat houden. Ali Fazal is als Abdul Karim de ondeugende en een van de norm afwijkende bediende die voor veel reuring en vermaakt zorgt. Dit zorgt voor veel weerstand binnen de hofhouding en bij de zoon van Queen Victoria, Bertie, gespeeld door Eddie Izzard, die deze rol ook voortreffelijk vertolkt.

De vele protocollen en regels rond de Queen doen regelmatig verbazen. De paleizen zijn schitterend en de kostuums zijn ook prachtig. Onderwerpen als islamofobie en racisme komen voorbij maar omen in de tijd waarin de film zich afspeelt niet echt tot zijn recht,

Het is een film die je raakt, en waar je af en toe een zakdoekje nodig hebt van verdriet maar ook van het lachen. Het verhaal verveeld geen moment en is een echte aanrader!

4. Recensie van Jeroenk3

Victoria & Abdul. Niet een film waar je als man naar toe zou gaan. Je verwacht dan ook een standaard kostuum film uit de middeleeuwen in de trant van Pride & Prejudice. Echter vanaf de start is de film zeer grappig. Koningin Victoria is eigenlijk een lompe eenzame vrouw die na het verliezen van haar man dertig jaar geleden eigenlijk geen doel meer heeft in haar leven. Haar kinderen hebben ze stuk voor stuk ontpopt tot irritante volwassenen en hiermee heeft ze ook totaal geen leuke band. Haar leven is routine, overleven.

Tot Abdul een munt vanuit India (onderdeel van de Britse kolonie destijds) komt aanbieden haar Victoria. Ze krijgen even oogcontact en van daaruit ontstaat een intense vriendschap die humoristisch wordt neergezet maar zeker ook pijnlijke situaties oplevert. Feitelijk is het een heel erg mooi gemaakte filmhuis film maar zeker de moeite waard om te kijken. Judy Dench (M uit James Bond) zet een fantastische rol neer als Koningin Victoria.

Leuke film voor zowel MAN als vrouw.