Recensies Geostorm

actie / avontuur - Vanaf 12 jaar

Geostorm

Na een reeks onvoorspelbare natuurrampen die het voortbestaan van onze planeet in gevaar brachten, hebben de wereldleiders een netwerk van satellieten laten bouwen waarmee het weer beheerst kan worden. Maar er gaat iets mis. In plaats van beschermen valt het systeem de aarde aan. In een race tegen de klok moet voorkomen worden dat een geostorm de aarde wegvaagt. Gerard Butler speelt Jake, een wetenschapper die samen met zijn broer Max, gespeeld door Jim Sturgess, de storing in het satellietprogramma moet verhelpen. Abbie Cornish is Sarah Wilson van de geheime dienst; Alexandra Maria Lara is te zien in de rol van Ute Fassbinder, de ISS-astronaut die het ruimtestation leidt; Daniel Wu speelt Cheng, de Hong Kong-supervisor van het Dutch Boy Program; Andy Garcia is de Amerikaanse president Andrew Palma; en Harris speelt tenslotte minister Leonard Dekkom. Verder met rollen van Adepero Oduye (The Big Short, 12 Years a Slave), Amr Waked (Lucy, Syriana), Robert Sheehan (The Mortal Instruments: City of Bones, Season of the Witch) en Eugenio Derbez (Instructions Not Included). Dean Devlin (schrijver/producent, Independence Day) maakt zijn regiedebuut met de bioscoopfilm Geostorm. De hoofdrollen in Geostorm worden vertolkt door o.a. Gerard Butler (Olympus Has Fallen, 300), Jim Sturgess (Cloud Atlas), Abbie Cornish (Limitless), Alexandra Maria Lara (Rush), Daniel Wu (The Man with the Iron Fists, Warcraft: The Beginning) en Oscar-genomineerden Ed Harris (The Hours, Apollo 13) en Andy Garcia (The Godfather: Part III).

Onderstaand de recensies op Recensies Geostorm

De trailer van deze Actie / Science Fiction film belooft een enorm spektakel op ruimtelijk niveau. Helaas is dit niet helemaal waargemaakt: met name het eerste gedeelte voor de pauze is nogal lauw en kent weinig actie momenten. Het verhaal is interessant genoeg om flink mee uit te pakken vanwege de Geostorm die op handen lijkt te zijn. De inferno die dat veroorzaakt. De dorpen, steden, landen, kortom de hele wereld. Alles kán weggevaagd worden. Genoeg materiaal om eens goed voor te gaan zitten.... vooral in 3D.

De twee broers Jake (Gerard Butler) en Max (Jim Sturgess) proberen deze wereldramp te voorkomen, maar zitten niet altijd op één lijn. Dit is een toevoeging in het verhaal, die eigenlijk maar weinig toevoegt aan het verhaal. Het verhaal op zich, tja! Dat is weinig verrassend en een beetje voorspelbaar.

Het is een rampenfilm en dat klopt!

De liefhebbers van dit genre zullen deze film vast en zeker wel kunnen waarderen, maar een kaskraker zal hij waarschijnlijk niet worden.

Geostrom
    Geostrom past in het rijtje rampenfilms als Vulcano (Vulkanuitbarsting), Earthquake (Aardbeving), Twister (
    Orkaan), The Day after Tomorrow (IJstijd), Deep impact (Astroïde), War of the Worlds (Buitenaardse wezens) en World War Z (Zombies).

Het is voor dit soort epische rampenfilms dat je naar de bioscoop gaat. Waar anders dan op een groot bioscoopscherm -in 3D-, met een heerlijk geluid, komt zo’n film echt tot leven.

Geostorm heeft alles in zich, wat een rampenfilm hoort te hebben. De op het oog door de mens perfect gecreëerde wereld, leiders met dubbele agenda’s, een handjevol mensen die het dreigende gevaar ziet, broers die tegen over elkaar komen te staan, een vader die de wereld gaat redden maar die zijn dochter beloofd om terug te komen, meerdere (computeranimatie)rampen en uiteraard een moralistische ondertoon. En een vleugje humor, ook die ontbreekt gelukkig niet.

De animaties van de diverse rampen zijn niet allemaal even overtuigend. De scenes in de ruimte zijn daarentegen heel fraai. Menig science fiction film kan daar niet aan tippen.

Gerard Butler (London/Olympus has fallen) is duidelijk in zijn element als de eigengereide Jake Lawson. Ook Abbie Cornish die de vriendin van zijn broer speelt (Jim Sturgess als Max Lawson) zet een goede rol neer.

Vier sterren voor Geostorm, zolang je maar geen van actie doordrenkte ramp-na-ramp rampenfilm verwacht.

Een sciencefiction film die in de trailer erg spectaculair lijkt, maar het helaas niet waar maakt. De actie van de geostorm duurt amper twee minuten en de special effects zijn niet om over naar huis te schrijven. Erg jammer, want het verhaal van de twee broers die de Dutch Boy hebben gebouwd is wel erg intrigerend. Een film waar zeker nog veel uit gehaald had kunnen worden dus.

De acteurs zijn wel goed gekozen. De broers lijken ondanks de afstand goed op elkaar ingespeeld. Ook de details van de kennis van medewerkers van het ruimtestations is erg goed in elkaar gezet. Dat is dan toch iets wat je vak mist in andere science fiction films, waardoor ze toch een aantal goede punten halen.

Al met al geen slechte film en zeker leuk om een keer te zien, ook al had er meer uit gehaald kunnen worden.

4. Recensie van gradsje

Geostorm een over de vernietiging van de mens en aarde. Een film die een goede verhaallijn bevat. Maar aan special effects de plank volledig misslaat. Het verhaal is wat deze film nog het kijken waard maakt.

De vernietiging van de aarde moet worden voorkomen door een netwerk van satellieten over de hele wereld. Deze besturen de weersinvloeden op onze aarde. Natuurramp op natuurramp word zo voorkomen. Tot het systeem zich tegen hen keert. Een reeks van rampen volgt.  De film intrigeerde me van af het begin tot het eind. Maar een echte topper is dit niet als je het vergelijkt met andere verfilmingen over de vernietiging van de aarde.