Recensies The Snowman

Drama/Thriller - Vanaf 16 jaar

The Snowman

Michael Fassbender (X-Men-films, Inglourious Basterds) is inspecteur Harry Hole in de angstaanjagende thriller The Snowman, gebaseerd op de bestseller van de Noorse schrijver Jo Nesbø. Fassbender wordt bijgestaan door o.a. Rebecca Ferguson (Mission: Impossible Rogue Nation), Charlotte Gainsbourg (Nymphomaniac) en J.K. Simmons (Whiplash) in deze nieuwe film van regisseur Tomas Alfredson (Let the Right One In, Tinker Tailor Soldier Spy). Wanneer Harry Hole (Fassbender), hoofddetective van een gespecialiseerde misdaadeenheid, de vermissing van een vrouw tijdens de eerste sneeuwval van de winter onderzoekt, vreest hij dat een ongrijpbare seriemoordenaar weer actief is.Met de hulp van een briljante nieuwe collega (Ferguson) legt de agent een verband tussen zaken van tientallen jaren geleden en deze lugubere nieuwe zaak. Ze moeten de gewetenloze dader opsporen voordat het weer gaat sneeuwen en hij opnieuw zal toeslaan. Deze thriller is in zijn geheel op lokatie in Noorwegen opgenomen, in de steden Oslo en Bergen en rondom Rjukan. The Snowman is geproduceerd door Tim Bevan en Eric Fellner (The Theory of Everything, Les Misérables) van Working Title, samen met Robyn Slovo (Tinker Tailor Soldier Spy) en Piodor Gustafsson (The Girl with the Dragon Tattoo).

Onderstaand de recensies op Recensies The Snowman

1. Recensie van HMH86

Het is een crime thriller die de aandacht aardig vast weet te houden.

Er zitten enkele flashbacks in en deze zorgen eens niet voor verwarring maar juist voor duidelijkheid.

Val Kilmer is als Gert Rofta een heel vreemde verschijning en niet erg overtuigend.

Micheal Fassbender weet als Harry Hole gelukkig wel te overtuigen. Hij tilt de film naar een hoger plan.

Er zit voldoende spanning in de film maar 2 uur is toch wel behoorlijk lang.

Het einde was een beetje zwak en had wel wat explosiever gemogen. De beelden van de Scandinavische natuur zijn een geweldige toevoeging. In de trailer zitten enkele beelden die je niet terug ziet in de film.

Al met al een prima film die best lekker wegkijkt.

The Snowman, een film waarbij je in de trailer het idee krijgt een geweldige thriller te gaan bekijken en je na de film denkt 'Waar zijn al die scènes gebleven?'. Regisseur Tomas Alfredson gaf bij het verschijnen van deze film aan dat hij "niet in de gelegenheid was" om alle scènes te filmen. De eerste helft van de film bouwt spannend op, hoewel wat oubollig en niet de beste special effects, maar desondanks een veelbelovende start. Helaas is het door de missende scènes een lauwe, zeer matige thriller die je eigenlijk geen thriller durft te noemen. Je mist de helft van de film, letterlijk. Zoals de regisseur zelf al aangeeft is het een 'mislukt project'.

Inhoudelijk had het een leuke film kunnen zijn en daar focussen we dan maar op. De film bevat muziekjes die passen bij het cliché van de thriller: simpele doch melancholische liedjes die snel in je hoofd blijven hangen. De acteurs zijn zeker goed gekozen. Michael Fassbender als hoofdpersoon is meestal in het genre getekend voor groot succes en hij maakt zijn rol net als de rest van de cast, dan ook zeker het kijken wel waard. Er zitten spannende momenten in en ook het verhaal zelf is intrigerend.

Laten we hopen dat Tomas Alfredson de rest van de scènes alsnog laat filmen en de film opnieuw uitbrengt. Dan zou deze film zeker hoog kunnen gaan scoren!

3. Recensie van gradsje

De aankondigingen van The Snowman waren overdonderend. Exploderende huizen, bange mensen veel bloed en spanning. De verwachtingen waren hoog voor deze 2 uur durende drama / thriller. Helaas kabbelt het verhaal voor de pauze wat voort en leer je alleen de mensen kennen. Het verleden word goed verteld en dat is het enige echt positieve aan deze film.  Voor de echte actie fan is dit niet de juiste film. Het verhaal word op de laatste 20 minuten enigszins spannend.

Wanneer je de bioscoop uitloopt en denk niet alles gezien te hebben wat de trailer je verteld. Je denkt ik heb het mis nee niets is minder waar. Deze film bevat ongeveer 30% van wat de trailer liet zien. Was er dan nog wel iets positiefs te melden? In mijn optiek niet een andere film liefhebber zou er anders over kunnen denken.  Het verhaal krijgt voor mij 1 ster omdat zelfs de maker van de film toegeeft dat de film door gebrek aan scene's niet is geworden wat hij zelf er van verwacht had.

4. Recensie van Samdegeus

Thriller? net niet...

Wanneer je spanning verwacht die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de film Seven, dan zal je teleurgesteld zijn in de film The Snowman.

De muziek is nog wel aardig gekozen, maar van echte spanning is onvoldoende sprake. De film zit rommelig in elkaar en wordt nergens bloedstollend.

Aan de cast ligt het niet, die is best indrukwekkend, maar de personages worden onvoldoende uitgediept. Wie de boeken van Jo Nesbø met rechercheur Harry Hole (gespeeld door Michael Fassbender) kent, zal regelmatig een wenkbrauw optrekken vanwege de  oppervlakkige benadering. Dat geldt ook de onbedoeld humoristische scene met Val Kilmer. Past gewoon niet in een film die als thriller moet doorgaan.

Misschien wanneer je de boeken van Jo Nesbø niet kent en echte thrillers te spannend vindt, dat je het de moeite waard vindt om naar de bioscoop te gaan, maar verwacht er niet te veel van.