Recensies Thank you for your Service

Drama - Vanaf 16 jaar

thanx

De oorlog na de oorlog. In Thank You For Your Service keren drie militairen terug van hun missie in Irak. Ze proberen hun normale leven op te pakken, maar worden daarbij geconfronteerd met een nieuw gevecht. Het verhaal zoomt in op Adam Schumann. Achtervolgd door traumatische oorlogsherinneringen en een enorm schuldgevoel belandt hij in een intense strijd met zichzelf waar ook zijn omgeving en gezin in worden meegetrokken. Jason Hall won een Oscar voor het script van American Sniper en maakt met Thank You For Your Service zijn indrukwekkende regiedebuut. De film is gebaseerd op het boek van Pulitzerprijs-winnaar David Finkel die daarvoor zeer open gesprekken had met Amerikaanse veteranen.

Onderstaand de recensies op Recensies Thank you for your Service

Thank you for your service, de titel vindt ik heel sterk. Een flinke cynisme voel je hierin. Je wordt als held onthaald, maar in de steek gelaten als het om de nazorg gaat.

Centraal staat het weergeven van de posttraumatische stoornis waar militairen mee kampen. De wijze waarop ze dat naar voren hebben gebracht in deze film, is best intens en rauw. Je ziet duidelijk de essentie van de gebroken veteranen, ieders op hun eigen manier. Ook de pijn en frustratie van hun geliefden en familieleden, laten ze heel goed zien en is flink voelbaar.

Je verwacht een cliché drama-oorlogsfilm, en ergens is dat ook wel zo. Maar dit keer dus juist het leven na de oorlog en het effect of nawerking van een oorlog op de veteranen en het thuisfront. En dat is nou juist best interessant, zoiets heb ik nog eerder niet gezien.

Bepaalde emoties en Oorlogs geweld kunnen heftig overkomen, dus de leeftijdsgrens van 16 jaar is dan ook zeker terrecht.

Een zeer indrukwekkende film, met een bijzonder verhaal. Niet alleen wordt het verhaal van de sergeant verteld, maar ook van zijn "broeders" en hoe zij de periode na de oorlog ervaren. Een goed geschetst beeld over het Post Traumatisch Stress Stoornis, met een aantal behoorlijk heftige kenmerken die daar bij horen. Hoewel de hallucinaties wat overdreven worden gemaakt, is de rest van de film heel indrukwekkend.

De sergeant, gespeeld door Miles Teller, heeft de hoofdlijn. Zijn leven met zijn perfecte vrouw en twee kinderen leidt de film langs de andere mensen en vertel hoe zij met hun families door de periode heen gaan vanaf de thuiskomst van de veteranen. Elk van de acteurs past precies in hun rol.

Het enige echte minpunt van de film is de muziek, die er niet echt bij past, maar als je daar niet zo op let is het niet heel ergerlijk.

3. Recensie van gradsje

De film is een film over de oorlog. Niet over de oorlog op zich maar de nasleep er van. Dat burgers na een oorlog diversiteit aan trauma's kan hebben wisten we. Ook dat militairen er last van hebben ptss en andere psychische aandoeningen is bekend.

Wat deze film sterk maakt is de verhaallijn in de film. Vanaf het eerste moment word je het verhaal in getrokken. En zie je hoe een trauma verholpen moet worden. Helpt de overheid en de leiding van het leger, en hoe dicht staat familie bij je in zulke situaties.

Zonder dat ik de hele film wil verklappen werd ik mee gesleept het verhaal in. Want hoe verwerkt een ieder een nare gebeurtenis. De ene maakt het liefst een einde aan zijn leven, terwijl een ander juist het moment grijpt en er een beter leven van wil maken.

Een film over emotie, liefde, haat en romantiek. De film bevat alles wat ik er van had verwacht. Een aantal goede special effects die zeer gepast waren in de film maakten hem af. Ik ging de bioscoop uit met een gevoel van begrip en respect voor een militair.

4. Recensie van druivin

Thank You For Your Service is een aangrijpende boekverfilming die op een zeer indrukwekkende manier het leven laat zien van 3 ex militairen na uitgezonden te zijn geweest. Ze komen uit de oorlog en komen in hun land in een nieuwe oorlog terecht en wel een van bureaucratie en stapels papierwerk. Je krijgt een kijkje in het hoofd van de 3 mannen. Wat nemen ze mee en waarom praten ze niet of nauwelijks met hun gezinnen erover. Hoe het is om hulp te vragen en hoe moeilijk dat is voor hen om te krijgen door alle regels.

Een zeer geloofwaardig in elkaar gezet verhaal. Dat door de schrijver van het gelijknamige boek zorgvuldig is opgeschreven na het interviewen van veteranen. Ik vind het erg mooi dat de producent na de film American snipper (waar je kijkt hoe het leven is van een snipper in oorlog) een film heeft gemaakt over hoe het is voor hen als ze thuis komen met welke demonen ze dan moeten vechten.

De 3 hoofdrol spelers Miles Teller, Joe Cole en Beukah Koale hebben hun rollen zeer goed neergezet. Ze spelen vol overgave en het lijkt net of ze het echt hebben meegemaakt je geloofd elke emotie. En leeft ook echt met ze mee in de film. Enkele tranen heb ik wel weggepikt bij deze film. Ook de muziek zorgde er voor dat je dieper en dieper in de film terecht kwam en dat vind ik echt een winst aan deze film. Een originele kijk op veteranen na de oorlog en zeer goede special effects geven mij geen andere keus dan deze film te beoordelen met een dikke 8. Een aanrader dus minst je er tegen kan of van oorlogsfilms houd.