Recensies Gek van Geluk

romantiek / komedie - Vanaf 12 jaar

g

In Gek van Geluk kruipt Plien van Bennekom in de rol van single moeder Lena. Ze schrijft liefdesliedjes, maar door een gebrek aan romantiek komt er weinig meer uit haar pen. Dan verzint de zangeres en haar beste vriendin Valerie (Carly Wijs) een oplossing: ze huurt een werkloze acteur in om Lena’s hoofd ter inspiratie op hol te brengen. Lena valt als een blok voor de aantrekkelijke Hugo (Matteo van der Grijn) en het plan lijkt te slagen. Tot Lena's buik zo vol vlinders zit dat een nieuwe hitsingle wel het laatste is waar ze aan denkt. In een wanhopige poging om Lena alsnog aan het schrijven te krijgen, zet Valerie hun jarenlange vriendschap op het spel laat de waarheid uitkomen.

Onderstaand de recensies op Recensies Gek van Geluk

Gek van Geluk is de nieuwste romantische komedie van de hand van regisseur Johan Nijenhuis, die wij vooral kennen van Costa!, Volle Maan, Verliefd op Ibiza en Toscaanse Bruiloft. Met deze film zorgt hij voor een gelijkwaardige opvolger in het rijtje van Feelgood Movies.

Net als in zijn voorgaande films is niet bezuinigd op het aantrekken van bekende Nederlanders die vooral bekend zijn van series, zoals Divorce (Carly Wijs, Waldemar Torenstra),  Gooische Vrouwen (Beppie Melissen), Celblok H (Loes Haverkort) en niet te vergeten cabaretière Plien van Bennekom. Zo'n cast schept grote verwachtingen, die maar gedeeltelijk worden waargemaakt. Het acteerspel is namelijk niet bij iedereen even sterk, zodat een en ander regelmatig nogal gekunsteld overkomt. Het verhaal hapert hier en daar ook wel een beetje,  maar dit wordt wel weer goedgemaakt door de humoristische scènes die kenmerkend zijn voor Nijenhuis.

De muziek is vernieuwend en past erg goed bij het verhaal. Bij de aftiteling komt een bekend zangduo in beeld, die het slotstuk voor hun rekening nemen. Erg verrassend en leuk gedaan!

Deze film is een aanrader wanneer je zin hebt in een verhaal waar je niet bij na hoeft te denken.

Lekker onderuit zakken. Colaatje in je ene hand en een popcorn in de andere.

2. Recensie van charly

Gek van geluk

Normaal gesproken ben ik geen fan van de films Johan Nijenhuis, maar bij deze film heb ik toch aardig wat lachwekkende momenten gehad. De humor is natuurlijk ook te danken aan Plien van Bennekom. En dat terwijl ze een serieuze rol speelde, wist ze met haar talent voor humor de lachwekkende momenten goed neer te zetten. Samen met Carly Wijs die ook zo heerlijk het drama kan acteren, zetten ze samen een aantal scènes goed neer. Johan heeft de film ook dit keer weer rijkelijk gevuld met bekende acteurs, zoals je dat van hem gewend bent. Maar dat opzich heeft geen toegevoegde waarde voor de film.

Hoe serieus het verhaal begon, kreeg het verhaal halverwege een twist. De humor was over de top en leidde eigenlijk ook best af van het serieuze. Achteraf gezien vraag je je af wat nou voor een toegevoegde waarde dit had voor het verhaal. En toch moest ik ontzettend lachen bij een aantal scènes en bepaalde onneuzelheden. Ook de woordspinsels en verzinsels die er gemaakt worden met het bedenken voor een liedje zijn erg vermakelijk.

Kortom was het een prima Nederlandse film als je van die genre houdt. Best geschikt voor een vriendinnen uitje. Maar ook prima als je deze film thuis op de bank bekijkt.

Een erg merkwaardige film met onnozele, totaal ongeloofwaardige en niet intrigerende personages en eplus verhaallijn om van te huilen zo cliché. Hoewel het helemaal niet aantrekkelijk klinkt, is juist dit toch de manier om een goed werkende Nederlandse komedie te maken. Het is eigenijk zo raar en ongeloofwaardig dat het leuk is om naar te kijken. Alle clichés en zwaar overtrokken dramatiek die je kent uit films en series komt er in voor en het gekke is, dat het ook nog best herkenbaar is voor veel mensen.

De film begint heel serieus en het verhaal wordt redelijk opgebouwd, voordat de switch wordt gemaakt naar de echte komedie. Maar gelukkig wordt het verhaal ook weer mooi afgesloten op een serieuze toon. Dat doet de film zeker goed, ook al is ook het einde erg cliché. En door de film heen is ook wel duidelijk dat dit ook de boodschap is van de film; het leven hangt nu eenmaal samen van clichés en onverwachte dramatiek. Het feit dat ook de titelsong gemaakt is voor de film en helemaal past bij het verhaal van de film is een groot pluspunt.

De acteurs zijn zoals verwacht wel goed gekozen. Bijna elke Nederlander die bekend is met komedie op tv is wel aanwezig en iedereen speelt stuk voor stuk een rol dat gesneden is en past bij de rollen die ze vaker spelen op tv.

Toch, zijn er wel een aantal flinke minpunten waar beter op gelet had kunnen worden. Het feit dat iemand van een filmset af loopt met een deel van de grime nog in zijn nek (een schotwond) is erg jammer. Dit is namelijk niet toegestaan in Nederland. Mocht je een ongeluk krijgen onderweg naar huis is een dergelijke wond niet van echt te onderscheiden door ambulancepersoneel. Een man die na een fikse vrijpartij gelijk een spijkerbroek aan trekt en niet eerst een onderbroek die hij daarvoor wel aan had, is een aardig opvallende fout. En zo zijn er helaas meer fouten die je tegenkomt naarmate de film vordert. Het lijkt daardoor erg slordig en dat kan ook best storend zijn.

4. Recensie van BIGED

GEK VAN GELUK: Regisseur Johan Nijenhuis heeft een nieuwe film. Meestal garant voor toch aardig volle zalen en een goed bezoekersaantal, voor Nederlandse begrippen dan. Mede door het gebruiken van (ex) soapsterren die nu hun kunsten op het witte doek mogen vertolken.

Echter nu een vrouwelijke cabaretier en kleinkunst actrice in de hoofdrol. Gewaagd van Nijenhuis of gaat de film nu duidelijk als komedie te boek staan.

Het verhaal is allemaal wel een beetje voorspelbaar en geeft de hoofrolspelers ook niet echt de ruimte om hun rol echt uit te bouwen. Waarschijnlijk was dat ook niet de bedoeling van het script.

De tegenstelling, van de vrouwen ten aanzien van relaties en liefde, wordt contrasterend neergezet. Dit levert soms wel lachmomenten op. Niet allemaal zijn ze even geloofwaardig en soms een beetje vergezocht. Met alle respect wie vergeet er nou hoe French-kissing gedaan wordt…..toch?

Maar goed al met al best een vermakelijke film. Hoewel het toch meer een film is die op een dames-avond als afsluiting lekker geabsorbeerd kan worden onder het genot van een wit wijntje.