Recensies Downsizing

komedie / drama - Vanaf 12 jaar

In Downsizing ontdekken Noorse wetenschappers hoe ze als oplossing voor overbevolking mensen kunnen laten krimpen tot een lengte van bijna 13 centimeter. Het plan is om dit in 200 jaar tijd wereldwijd in te voeren. Al snel komen mensen erachter dat ze in een miniatuurwereld meer waar voor hun geld kunnen krijgen. In de hoop op een beter leven besluiten de alledaagse Paul Safranek (Matt Damon) en zijn vrouw Audrey (Kristen Wiig) hun gestreste bestaan in Omaha achter zich te laten om zich klein en fijn te vestigen in een nieuwe miniatuurgemeenschap - een beslissing die tot levensveranderende avonturen leidt.

Onderstaand de recensies op Recensies Downsizing

1. Recensie van MamaEvy

De film was een beetje een tegenvaller. Ik had verwacht mee te worden genomen in de wereld van de verkleinde mens. Dit bleef in mijn beleving uit. De tijd dat het er wel over ging was erg kort. De film begint wel gericht op het verkleinen. Daarna draait het verhaal bij en krijgt het een hele andere wending waardoor het hele concept waar de film over zou moeten gaan, verdwijnt. Dit is jammer. Het idee als in "Honey, I shrunk the kids" had beter bij de titel van de film gepast.

Verder is het verhaal traag, ondanks dat er veel tijdsprongen gedurende de film voorbij komen. Vooral in het begin wordt je van het ene naar het andere jaar meegenomen. De humor valt niet over te klagen. Deze vind je dan ook genoeg door de hele film heen. De acteurs hebben hun rol goed neergezet. De rollen matchen bij de personen. Verder zijn over de kleine details goed nagedacht. De manier waarop de normale mens samen met de verkleinde mens in beeld komt is mooi in elkaar gezet. Toch was het nog mooier geweest als hier meer van te zien zou zijn.

Ik geef de film drie sterren. Leuk om te kijken als je je een avond zou vervelen. Anders zou ik deze film niet kiezen.

2. Recensie van Marita Jose

Waar Honey, I shrunk the kids wat spanning en avontuur had is dit het tegenover gestelde.

Mooie beelden komen voorbij , maar het is het net niet. De paar grappige stukjes in de film zijn net te weinig en de drama is net wat te veel. In het geheel voelt het meer als een persoonlijke strijd van Paul aan. Het is meer de persoon Paul Saranek (Matt Damon)  die gevolgd word in zijn proces van kleiner worden en hoe het dan verder met hem gaat. Hij word een beetje uitgediept zou je kunnen zeggen en je ziet de strijd die hem overkomt en dat hij dit hij meemaakt.

Problemen die je je zou kunnen voorstellen als je verkleint word in deze wereld, komen niet echt naar voren. Dit is jammer want zo had er wat meer spanning en avontuur in de film gekomen.

Alle acteurs spelen hun rol goed, daar ligt het niet aan. Het hele gebeuren is erg langdradig, Het verhaal had best wat korter gekomen en dan had het ook goed geweest.

Erg jammer. Mooie plaatjes en passende muziek maar het verhaal is veel te veel uitgerekt en is het net niet

Een leuke komedie, die het kijken zeker waard is! Hij is wat traag in het verhaal, maar dat is niet verbazend als je bedenkt dat hij ook 2 uur en 15 minuten duurt. Ondanks dat het traag is, intrigeert de film wel en zul je je niet vervelen. Het is wel een klein minpuntje, dus vandaar de 4 sterren en geen 5.

De muziek is erg fijn en pakkend en het verhaal zelf is ondanks dat het voorspellend in best cliché is, wel heel mooi. De acteurs zijn heerlijk om naar te kijken, zet een saaie Amerikaan tegenover een veel te felle,nauwelijks Engels sprekende Aziatische vrouw en je hebt het perfecte plaatje voor een komedie.

4. Recensie van BIGED

DOWNSIZING: Een interessant thema, wat al meerder keren in een speelfilm is gebruikt in verschillende scenario’s van humor tot science fiction. In deze film wordt dit scenario in een nieuwe context geplaats te weten over bevolking, te veel afval, te veel energie gebruikt etc. op de aarde. Het reduceren van de wereldbevolking en hun omgeving zou de oplossing kunnen zijn, zo wordt geschetst.

Het begin van de film suggereert dat dit inderdaad een oplossing zou kunnen zijn. Vanuit een laboratoriumsituatie wordt dit aangevlogen met een onderzoeker en een groep vrijwilligers. De film geeft bijna een vorm van verbeelding dat dit inderdaad mogelijk zou zijn. Het wordt heel reëel in beeld gebracht. Leuk wordt het tijdspad beschreven waarin mensen besluiten te “downsizen”. De combinatie met de “props” die nog wel de bestaande afmetingen hebben na het verkleinen maakt het nog overtuigender. De nieuwe werkelijkheid brengt echter weer nieuwe problemen met zich mee

Echter primaire verhaallijn wordt een beetje losgelaten, wat ik persoonlijk jammer vindt. Het thema humor en liefde tussen wordt ingevoerd wat het allemaal verwarrender maakt. Aangezien de film verder in de kleine wereld afgespeeld komt het verklein effect en het beoogde doel minder over.

Al een vermakelijke film, hier en daar wat traag er had wel een half uurtje speeltijd vanaf gekundzonder afbreuk te doen aan het plot. Maar neemt niet wel dat dergelijk oplossingen toch altijd tot de verbeelding spreken wanneer ze serieus worden uitgewerkt.