Recensies: The Gringo

Komedie - Vanaf 16 jaar

Harold, een hardwerkende maar ondergewaardeerde middlemanager (David Oyelowo), krijgt te horen dat hij ontslagen zal worden. Tijdens een business trip in Mexico besluit hij zijn eigen kidnapping in scene te zetten om op die manier losgeld te eisen van zijn bedrijf. Wanneer Harolds harteloze en hebzuchtige bazen (Charlize Theron en Joel Edgerton) ontdekken dat de bedrijfsverzekering hen meer geld oplevert als Harold dood is, draaien de rollen om en wordt de radeloze Harold opgejaagd door huurmoordenaars en drugsbaronnen.

Onderstaand de recensies op Recensies: The Gringo

Sommige films lijken van tevoren veelbelovend. Het genre spreekt aan: misdaad, actie en komedie in één. Inclusief een goed gekozen cast zijn alle ingrediënten in huis voor een goede film. Vooraf lijkt ook The Gringo dit alles te bevatten.

Het verhaal begint met een kijkje in de toekomst, waarna meteen terug wordt gezapt naar het heden. De kijker krijgt daarmee het gevoel in een snelle film te zitten, maar niets is minder waar. De rest van het verhaal verloopt zo ontzettend traag en is bij tijd en wijle zo saai dat het gewoonweg slaapverwekkend is. De acteurs/actrices (o.a. Charlize Theron, Amanda Seyfried en David Oyelowo) hadden dit misschien nog kunnen bijstellen, maar jammer genoeg is dit niet het geval. En waarom er twee verhaallijnen door elkaar heen lopen, is mij totaal niet duidelijk geworden. Het maakt het geheel rommelig, onnodig flauw en beslist niet grappig.

Er is een leeftijdsgrens aan dit drama gehangen van 16 jaar en ouder. Vanwege sommige heftige scènes (één of twee) is dat best begrijpelijk! Maar ik zou ook niet snel iemand bòven de 16 mee willen nemen naar deze film!

2. Recensie van druivin

Gringo een wat chaotische komedie. Een film waarvan je in het begin denkt dat het allemaal heel voorspelbaar gaat verlopen. Maar niets is minder waar de film gaat van de ene onwaarschijnlijkheid naar de andere. En als je denkt dat het niet gekker kan wordt er nog een schepje boven op gedaan. Dit maakt de film goed en zeer grappig. Ze een paar onnozele mannen bij elkaar en je krijgt een film als Gringo. Ik heb gelachen om deze komedie.

Okal vind je hem in de pauze nog niet zoveel aan trekt hij toch genoeg dat je door wilt kijken je wilt toch weten waar het verhaal naartoe gaat. En dan geeft de film na de pauze ook waar je zo op hoopt alleen een beetje te ver over de top voor mijn smaak.
    De acteurs zaten goed in hun rol en dat maakt dat de film lekker wegkijkt.
    Ook de muziek past geheel bij de film en haalt de film nog iets op.

Al met al een leuke film voor een avondje uit waar je niet teveel bij na wilt denken een nette 7 voor deze komedie.

3. Recensie van MamaEvy

The Gringo - Een film waarin verschillende verhalen kris-kras door elkaar heen lopen.

Ik had een film verwacht vol humor, veel lachen en bovenal een goeie verhaallijn. De trailer zag er veelbelovend uit. Helaas kan ik hierbij zeggen dat alle humor die in de film voorbij komt in de trailer mooier in elkaar geknutseld is dan wat we op het witte doek te zien krijgen. De film viel tegen...

Hoofdzakelijk gaat het verhaal over Harold (David Oyelowo) die mee gaat op zakenreis naar Mexico met zijn grote baas Richard (Joel Edgerton) en collega Elaine (Charlize Theron) waar Harold zijn eigen ontvoering in scene zet om vervolgens toch ook werkelijk ontvoerd te worden. Tegelijkertijd loopt er een ander verhaal, namelijk dat van Sunny en Miles, gespeeld door Amanda Seyfried en Harry Threadaway, die zogenaamd op vakantie gaan naar Mexico waar Miles zich ondertussen bezig houdt met een drugsdeal zonder dat Sunny hier van af weet. Geheel toevallig komen ze samen in hetzelfde hotel als Harold. Zo komt iedere verhaallijn telkens weer langs bij de andere wat zorgt voor verwarring en een chaotisch verloop van het verhaal. Bovendien werkt de film slaapverwekkend en is de aandacht er moeilijk bij te houden.

Jammer, want ik geloof echt dat deze film veel beter had kunnen zijn dan wat we nu hebben gezien. Daarom krijgt deze van mij ook maar twee sterren.

Een drama-misdaad fim waarin de drama absoluut de boventoon voert, maar ook met en flinke vleug humor. Plat, grof taalgebruik en voor een Amerikaanse film toch best veel bloot. Net even een tikje anders dan anders en ik ben er nog niet helemaal over uit of dat nu goed of slecht is. Het voegt in ek geval erg weinig toe aan de film.

De acteurs zijn wel erg goed gekozen. Amanda Seyfried in een rol waar ze absoluut goed in is: het domme, onschuldige blondje dat ondanks alles toch wel weer gelijk heeft. Of nou ja, het komt dichtbij de waarheid. Joel en Nash Edgerton, twee broers die altijd heerlijk worden ingezet als elkaar tegenpolen met een humoristische kantlijn waardoor ze altijd toch ook best op elkaar lijken. Charlize Theron als de onzekere, maar snoeiharde zakenvrouw en David Oyelowo als de naïeve werknemer. Een heerlijke cast om naar te kijken en goed op elkaar ingespeeld.

Zo ook het verhaal zelf, wat goed in elkaar steekt en met meerdere verhaallijnen goed in elkaar overloopt. Het enige minpunt is het allereerste begin van de film waarin je eigenlijk al de kern van het verhaal te zien krijgt en dan ineens een terugblik krijgt en vanaf daar eigenlijk pas e film echt begint. Een vreemde overgang die niks toevoegt, behalve verwarring. De special effects waren ook niet echt om van te juichen: haperig en van middelmatige kwaliteit.